Bɔ nsɛm yi tie:
Abonofoↄ ne hwan nom? Akanfoↄ ne hwan nom? Bono asekyerɛ ne sɛn? Bono ne Akanman abakↄsɛm wↄ twaka biara kɛkɛ? Momma yɛmmu nkↄmpↄ nkↄhwɛ yɛn akyi, na yɛnhwɛ biribi ketewaa bi mfa yɛn abakↄsɛm ho, na yɛnhunu yɛn nkyi, na daakye yɛanya bi aka akyerɛ yɛn mma ne yɛn nananom, ɛfiri sɛ mpanin se: “Sɛ woyera wo dan safoa a, woda abↄntene.”
Mpɛn pii no, yɛkan Abonofoↄ ka Akanfoↄ ho deɛ, nanso nokwasɛm ne sɛ Bonoman nyɛ Akanman biara kɛkɛ, na ɛnyɛ twaka biara kɛkɛ na Bono abakↄsɛm ne Akanman abakↄsɛm wↄ. Akanman ahyɛaseɛ ne ne nnyinasoↄ nyinaa gyina Bonoman so. Sɛ yɛhwɛ mu yie a, mmerɛ bi a abɛsene kↄ no, na Bonoman na wↄfrɛ no Akanman.
Akanman yɛ nkurↄfokuo bi a wↄn kasa no ka Kwa kasakuo no ho a ɛyɛ Niger-Congo kasakuo no fa bi. Binom nso frɛ no Tano kasa. Na sɛ yɛka Tano kasa no a na ne fapem firi Bonoman mu. Wↄdi ɛna adeɛ, na wↄmfa wↄn amammerɛ nni agorↄ koraa. Akanman mu ha, Ghanaman mu, ne mpo aman afoforɔ so no, ɛrekame ayɛ sɛ wɔn mu biara wɔ adwene bi a ɛreyɛ akɔyɛ bɔsrɛmka taa wɔn abɔseɛ akyi. Wobisa ebinom a wɔse wɔpue firii bɔn mu, ebi se wɔfiri asase ase, ebi se wɔfiri ewiem, ebi se wɔfiri nsuo mu, ebi nso se wɔyɛ aboa bi asefo ne ade. Saa ara nso na Abonofoↄ a na wↄn nko ara na na wↄfrɛ wↄn Akanfoↄ no wɔ adwene bi sɛ wɔpue firii “Amoowi” abodan a ɛwɔ Nkoransa, a ɛhyɛ nkuro a yɛfrɛ wɔn Pinihini ne Yɛfiri ntam mu. Abakɔsɛm ne nhwehwɛmu bi nso kyerɛ sɛ Ghanafoɔ nyinaa firi tete Ghanaman a na ɛne Guinea ne Mali wɔ hɔ no mu na wↄbɛsoɛɛ nnɛ Ghanaman mu. Sɛ yɛba nnɛ Ghana a, abakɔsɛm kyerɛ sɛ Bonoman ne Akanfoɔ a wɔtumi bɔ wuraa ɔman yi mu kane. Yei nti na yɛfrɛ wɔn “Abonofoɔ” no. Sɛ yɛka sɛ “Bono” a na yɛrekyerɛ sɛ wɔyɛ Akan abakan. Yei kyerɛ sɛ wɔn ne Akanman a Onyankopɔn dii kan de wɔn baa Ghana. Bonoman ankasa hyɛɛ aseɛ 1295. Asase a Akanfoɔ nyinaa tenaa so kane ne Takyiman a ɛwↄ Bonoman mu, Boahene (2001). Yei nti nnipa pii ka sɛ Bonoman ne Akan piesie. Wɔnyaa kwan kɔtenaa Moosifoɔ kurom kakra wɔ berɛ a wɔwuraa Ghana ha yi no, na wɔtoaa so nenamm mu ara kɔsii sɛ wɔbɛpuee Amoowi abodan no mu bɔɔ wↄn ho adwaa.
Osukɛseɛ bi a asasewosoɔ ne agradaa di akyire tɔeɛ maa deɛ na wɔhyia no bu guu mu. Anigyesɛm a na ɛwɔ mu ne sɛ, na nnipa nni abodan no mu saa berɛ no, enti obiara ho ante kyema. Saa nti na wɔntumi nhyia beaeɛ hɔ bio, enti wɔhyɛɛ aseɛ sisii dɔtedan ne mpatadan tutu firii abodan no mu bɛtenaa mu. Wɔnam saayɛ so bɛkyekyeree kuro a wɔfrɛ no “Yɛfiri”, a asekyerɛ nie; berɛ a ɔbodan no bu guu mu a obiara refiri abɛkyekyere n’akuraa no, sɛ obi hyia ne yɔnko a na wabisa no sɛ “Eii menua wo nso woafiri?” na ɔno nso agye so “Aane oo onua, mafiri”. Ɛnam so maa yɛbɛnyaa edin, “Yɛfiri” de too beaeɛ a wɔhyɛɛ aseɛ kyekyeree wɔn nkuraa no.
Wɔn aduane a na wɔdi no saa berɛ no ara ne ɛnam. Enti obi kyinkyini wɔ ahayɔ mu na ɔkɔhunu asase a nsuo ne nnuaba a nnipa tumi di wɔ so, na ɔbɛnya ɛnam wɔ ha a na ɔne n’abusua akɔdua saa beaeɛ hɔ, ɛsiane sɛ, onipa ntumi ntena wɔ berɛ a nsuo ne aduane nka ne ho. Yei nti, yɛka biribi sɛ “Bonokyɛmpem Duaduakwa”, a asekyerɛ ne sɛ, wɔduaduaa wɔn abusua no ne wɔn man no wɔ asase no so kwa, berɛ a wɔfirii abodan no mu no. Wɔkyekyeree nkuro no ara bɛduruu Bonomanso, na wɔhunuu sɛ ɛhɔ yɛ a ɛbɛboa wɔn no, wɔtenaa hɔ kyɛree yie kɔsii sɛ kuro no nyiniiɛ, na wɔde ɛhɔ yɛ wɔn ahenkuro.
Nhwehwɛmu kyerɛ sɛ wɔn Nana a ɔdii wɔn anim de wɔn bɛwuraa abodan no mu saa berɛ no din de Nana Asaman. Wei didi mu ara na nnipa no bi hyɛɛ aseɛ tetee wↄn ho firii ebinom ho bↄↄ aporↄ kↄↄ nsase no so kↄhunuu mmeaeɛ a wↄn nso ani bɛgyeɛ yɛɛ wↄn man wↄ hↄ.
Sɛ yɛhwɛ Mfantsefoɔ sei a, wↄyɛ Akan kasakuo ahodoɔ no mu baako, na wɔdɔɔso yie. Mfantsefoɔ ase firi kane Ghanaman a na ɛwɔ Sahara, sɛdeɛ Akanfoɔ nkaeɛ no abɔseɛ kyerɛ no. Wɔtu firii Takyiman, Kane Bonoman ne Akanman mu kɔɔ Ghana anafoɔ fam mpoano. Abakɔsɛm kyerɛ sɛ, wɔn adikanfoɔ; Ɔsono, Oburumankoma ne Ɔdapagyan na wɔdii wɔn anim maa wɔtee wɔtee wɔn ho firii Akanfo nkaeɛ no ho. Wɔduruu Mankɛsim no, na wɔn a wɔte hɔ no frɛ beaeɛ hɔ “Adoakyir”. Mfantsefoɔ maa saa nnipa yinom din sɛ “Etsirfuifo” ɛsiane sɛ, wɔhunuu wɔn no, na wɔn tirinwii afufu nkuhaankuhaa. Mfantefoɔ ne Adoakyirfoɔ koeɛ maa wɔdii wɔn so nkunim, na wɔsesaa beaeɛ no din yɛɛ no Mankɛsim (Ɔman kɛseɛ mu). Mfantseman din no abↄseɛ yɛ “Fa a atsew wↄn ho,” ɛnna yɛaka ara ama no abɛyɛ Mfantsefoↄ. Saa ara na Akanman nkaeɛ no nso tetee wↄn ho ara a nnɛ, yɛanya Akanman pii no.
Afei, sɛ yɛfa Akan kasa nkorabata no mu baako a ɛyɛ Twi a, abakↄsɛm kyerɛ sɛ yɛnyaa saa “Twi” din yi firii Bono hene bi a na wↄfrɛ no Nana Twi din mu. Ne saa nti kasa a Bono foↄ ka no yɛ Bono Twi a ɛno nso yɛ Twi kasa no nkyekyɛmu no bi. Wei ma yɛnya Twi kasa ahodoↄ mmiɛnsa; Asante Twi, Akuapem Twi, Bono Twi, nanso ɛsiane sɛ wↄnnya ntwerɛɛ Bono Twi no wↄ sukuu ahodoↄ mu nti, nnipa binom nim sɛ ɛnka Twi no ho, na yɛn ankasa Akanfoↄ no bi bu kasa no abonfiaa, na ɛtↄ da mpo a wↄhyɛ wↄn a wↄka no so sɛ ɛmma wↄnka na ɛyɛ wↄn tan. Twi kasa a wↄdii kan Twerɛeɛ ne Akuapem Twi, na ɛno na wↄdii kan de twerɛɛ Twerɛ Kronkron no wↄ Twi kasa mu.
Afei, agudetuo a agye din, ne sikakↄkↄↄ a agye din yi nyinaa fapem ne Bono ahemfo a na Oburumankoma di mu akotene. Nhwehwɛmu kyerɛ sɛ, mfeha a ɛtↄ so 12 no mu no, Abonofoↄ nhemfo hunuu sika kↄkↄↄ wↄ Asuo Twi, Pradom, ne Asuo Tain mu, na wↄhyɛɛ aseɛ yɛɛ agudetuo a mmara ma wↄn ho kwan ho adwuma. Ɛnam wei so maa Abonofoↄ bɛyɛɛ adefoↄ pa ara a na nnipa firi ↄman yi mu nyinaa ne mpo aman afoforↄ so kↄkari wↄn sika wↄ Bonoman mu.
Menam saa akwanya yi so resrɛ asoɛeɛ a ɛwↄ kasa ne amammerɛ so no sɛ, yɛnim sɛ wↄgu so redi ho dwuma sɛ wↄbɛtwerɛ Bono Twi no deɛ, nanso anka ɛyɛɛ ntɛm kakra a anka ɛyɛ, ɛfiri sɛ nhwehwɛmu ne adesua kyerɛ sɛ, sɛ yɛyi yɛn ani ma kasa bi pii a ɛwu. Bolingo nso anisoadehunu titire baako ne sɛ wↄbɛhyɛ Abibirem ha kasa no mu kena. Afei, sɛ yɛde kasa na ɛdi dwuma yi, yɛbɛsrɛ sɛ yɛyɛ nnipa deɛ, nanso mommma yɛnnhyɛ obi mma no nnyae ne kasa ka, ɛfiri sɛ, mpanin se: “Sɛ wo werɛ firi wo kurom hene mmɛntia a, woyera wↄ adwabↄ ase.”
Hyɛ no nso, memfa saa nsɛm yi nkyerɛ sɛ Akanman no bi di mu sene ebi. Ɛyɛ adeɛ na yɛresua.
Akanman wↄ adze… Akanman wↄ adze…Akanman wↄ adze a oye!!!
NWOMA NE MMEAEƐ A MENYAA MMOA.
Arhin, K. (1979). Brong Kyempim: Essay on the Society, History and Politics of the Brong
Boahene, A. (2001). Comprehensive Notes on Ghanaian Languages & Culture. Suhaw
Printing Press.
https://en.wikipedia.org/w/index.php? titli=fante_people&oldid=1035956489.
[http://www.ghanatody.com/showbiz/index2?option=com_content&task=email form&id=78 itemid=2] accessed, 2021 August 25.
Menyaa mmoa firii Nana Owusu Gyare a ↄdi Takyiman nkonnwa atitire no bi hↄ.